Trivsel

På Østerbro Lilleskole arbejder vi med et bredt trivselsbegreb, hvor social, faglig og personlig trivsel går hånd i hånd.

Når man melder sit barn ind på Østerbro Lilleskole, træder man som barn og forældre ind i et forpligtende fællesskab. Trivsel for den enkelte elev, for klasserne og for skolen er derfor et fælles ansvar, som vi sikrer i samarbejde.

Den enkelte elevs trivsel beror på muligheden for at være en værdifuld deltager i et fagligt og socialt fællesskab i skolelivet.

Fællesskabets trivsel beror på tydelige værdier og rammer for, hvordan vi sammen skaber et så godt skoleliv som muligt for alle elever.

Plads til forskellighed
Gennem vores pædagogiske praksis i hverdagens undervisning og aktiviteter lægger vi vægt på, at der er plads til forskellighed, og at vi sammen skaber en kultur, hvor man accepteres, som man er. På den måde skaber vi grobund for, at alle kan vokse og udvikle sig.

Det sker gennem et vedvarende trivselsarbejde og en positiv forventning til eleverne og klasserne om en konstruktiv samværsform. Lærere og pædagoger er optaget af at skabe tillidsfulde relationer til eleverne. Vi oplever generelt, at eleverne har tillid til, at de voksne hjælper dem i hverdagen, når der er brug for det.

Medansvar
Vi arbejder med – og oplever – at eleverne tager et medansvar for hinandens trivsel både i undervisningen, i frikvartererne og om eftermiddagen i SFO/klub. Som noget særligt arbejder vi struktureret med kammeratskabsrelationer på tværs af alle skolens klasser.

Igennem skolelivet oplever hver enkelt elev at være føl, pony, hest eller enhjørning for en anden elev. Denne struktur bruges i undervisning og traditioner henover hvert skoleår. Det er vores erfaring, at denne struktur har en afsmittende effekt på relationer mellem store og små.

Forældreengagement
Trivselsarbejdet med et tæt samarbejde med klassens forældre bliver yderligere styrket i klassearrangementer. Vi opfordrer forældregrupperne til at bære skolens værdier videre og tage hånd om alle børns trivsel i de enkelte klasser. Det sker blandt andet ved, at den enkelte forælder engagerer sig i at kende alle klassens børn og er en god rollemodel, både når det går godt, og når der er brug for en særlig indsats for den gode klassetrivsel. 

Særlige ressourcer
Udover den daglige pædagogiske praksis og samarbejde mellem elever, medarbejdere og forældre kan der være brug for samarbejde og sparring med eksterne ressourcer.

På Østerbro Lilleskole har vi et specialteam bestående af ledelse og kvalificerede ressourcepersoner ansat på skolen, som har en generel og bred viden om alt fra ordblindhed til pædagogiske tiltag for elever eller elevgrupper med særlige udfordringer.

Skolen samarbejder med Københavns Kommune. Vi modtager blandt andet sparring og rådgivning fra PPR-psykologer, uddannelses- og ungdomsrådgivning, sundhedsplejerske, talehørepædagoger samt socialforvaltning.

Herudover kan forældre på Østerbro Lilleskole i mange tilfælde henvende sig for hjælp og rådgivning i kommunens mange tilbud om forebyggelse og håndtering af børn og unge i mistrivsel.

 

Kontakt

Østerbro Lilleskole
Sionsgade 5
2100 København Ø

Kontor: 3929 7114
SFO og klub: 6083 7189

post@osterbrolilleskole.dk

© 2025 Østerbro Lilleskole
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors