Evaluering på Østerbro lilleskole

På Østerbro Lilleskole har vi en bred evalueringskultur som udføres i vekselvirkning mellem den skriftlige og mundtlige dialog. Evaluering finder løbende sted efter behov i det daglige og skal sikre elevernes læring, personlige udvikling, nytænkning og udvikling i undervisningen og skolens overordnede progression.

I evalueringsprocesser indgår elever, medarbejdere ledelse og forældre.

Evalueringskulturen på Østerbro Lilleskole har omdrejningspunkter centreret omkring elevernes trivsel og faglige udvikling, undervisningens kvalitet og udvikling og samarbejde med forældre.

Skolens evalueringsplan indeholder:

Elevsamtaler, skole-/hjemsamtaler, teamsamtaler, klasse- og gruppe evalueringer, klassekonferencer, tests, lærer- og pædagogevalueringer og vurderinger, tilsyn ved ekstern tilsynsførende samt forældrenes aktive feedback.

Elevernes trivsel og faglige udvikling:

Vi har en stadig dialog med eleverne om trivsel og undervisningens rammer og indhold. Det er vigtigt for os at inddrage eleverne og gøre dem medansvarlige for deres læreprocesser, i skolen.

Vores mål er herigennem at lære eleverne at forholde sig kritisk og konstruktivt til sig selv og hinanden. Evalueringsformerne er alsidige, så de rummer både elevernes udvikling og undervisningens resultater.

For at sikre konstruktiv og relevant dialog om elevernes faglige progression og personlige forudsætninger testes alle elever årligt i læsning, stavning og matematik.

Testresultaterne sammenholdt med lærernes observationer er med til at danne udgangspunkt for planlægning af individuelle og fælles forløb. Testene foregår normalt i efteråret og resultaterne viser generelt en faglig spredning indenfor normalområdet.

Fast på skolens årskalender er en klassekonference. Her fremlægger klasselæreren sin klasse for skoleleder, læsevejleder og specialundervisningskoordinator. Målet med klassekonferencen er dels at skabe en bred dialog og evaluering af skolens samlede arbejde og dels at fungere som et godt redskab til at komme rundt om de elever, som har brug for specialundervisning, og elever, der har brug for en periode med fagligt løft.

Undervisningens kvalitet og udvikling:

Undervisningens kvalitet og udvikling på Østerbro Lilleskole planlægges i en vekselvirkning mellem undervisning på tværs af fag, klasser og traditionel klasseundervisning. I lærergruppen evalueres elevernes udbytte af undervisningsforløb, samt lærernes planlægningsfase og efterbehandling. Når der veksles mellem meget struktureret klasseundervisning, projektundervisning og undervisning på tværs af klasser, stiller det krav om høj grad af selvdisciplin hos eleverne. Vi er i denne arbejdsproces bevidste om at elever lærer ud fra forskellige forudsætninger, og at det er vigtigt at vi veksler mellem undervisningsformerne.

Evalueringer af undervisningen finder løbende sted på teammøder, fælles personalemøder og pædagogiske dage. I såvel hele lærergruppen som i de enkelte teams fokuseres på konklusioner i evalueringen, der giver lærere og pædagoger et godt udgangspunkt at arbejde videre fra.

Målet er konstant at kvalificere den enkelte lærer og pædagog, de forskellige teams og den samlede medarbejdergruppe.

Samarbejde med forældre:

Vi har en kultur for tæt skole/ hjemsamarbejde på Østerbro Lilleskole. Ud over de årlige forældremøder, skole/hjemsamtaler og børnegennemgang er skolens medarbejdere i tæt kontakt med forældrene vedr. elevernes trivsel og faglige udvikling.

Evalueringen med forældrene bygger både på klassens samlede arbejde og det enkelte barns udvikling. Vi lægger vægt på at forældrene herigennem får en forståelse for, at der er en sammenhæng mellem den enkeltes og klassens/gruppens udvikling. En vigtig forudsætning for konstruktiv dialog og evaluering mellem skole og hjem er at fastholde et højt informationsniveau om klassen og undervisningen gennem møder og skriftlig information.

Ligeledes forventer vi også at forældrene giver os relevante informationer om elevens liv uden for skolen.

Fokusområder:

I skoleplanen evalueres efter hvert skoleårs afslutning og evalueringen sammenfattes til nye fokusområder. 

Kontakt

Østerbro Lilleskole
Sionsgade 5
2100 København Ø

Kontor: 3929 7114
SFO og klub: 6083 7189

post@osterbrolilleskole.dk

© 2025 Østerbro Lilleskole
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors