Mellemgruppen – MG – er 4. til 6. klasse. MG holder til i deres egen bygning i midten af skolen.
Mellemgruppeteamet består af tre lærere og en pædagog, som arbejder sammen om skole og klubliv. Med overgangen fra YG til MG stiger kravene til eleverne, og i takt med at de udvikler sig fagligt, socialt og personligt.
MG er ligesom resten af skolen et forpligtende fællesskab, hvor eleverne skal kunne føle sig som værdifulde deltagere i hverdagens liv.
Familiegrupper er en central social og pædagogisk struktur for MG. Familiegrupperne er oftest bestående af fire-fem elever på tværs af de tre klasser. Målsætningen er, at grupperne knytter bånd på tværs af klasserne gennem øvelser og samarbejde. Familiegrupperne understøtter således vores intention om det store MG-fællesskab, hvor alle børn i MG skal kunne bevæge sig frit og trygt på tværs af klasserne.
Vi bruger særligt faget social læring (SOL) og fællesmøder som platform for arbejdet med vores sociale værdier. Samtidig laver vi en masse aktiviteter og fælles lege på tværs af klasserne for at styrke elevernes fællesskab og forståelse for hinanden.
Eleverne i MG orienterer sig endnu mere mod fællesskaber og venne-relationer, og de bliver gradvist i stand til at øge deres udsyn mod verden omkring dem. MG understøtter denne proces ved at præsentere eleverne for undervisning og aktiviteter, hvor de kan træne deres selvstændighed, evne til kreativ tænkning og medansvar for egen læring.
Ambitionen i MG er, at eleverne oplever skoledag og klub som sammenhængende, og at der hele dagen igennem fra morgen til eftermiddag er udfordrende faglige opgaver, engagerende og lærerige oplevelser og et legende samvær med klassekammeraterne.
Undervisningen i de fleste fag i MG er som udgangspunkt klasseopdelt i almindelige skemauger. Herudover er der syv projektuger om året, hvor eleverne arbejder med et fælles emne, og hvor fagene på skift byder ind.
Eleverne er også en del sammen på kryds og tværs af årgangene. Det gælder eksempelvis i to blokke på i alt seks lektioner i praktisk-musisk fag (PM), hvor undervisningen er projektorienteret og tværfaglig i fagene billedkunst, håndværk og design og musik.
Idrætsundervisningen i MG foregår ligeledes på tværs af klasser. Desuden mødes MG-eleverne til fælles mandagsmorgensang, fredagsmorgenleg og til MG-samlinger i løbet af ugen.
På fællesmøderne og samlingerne drøfter vi fælles opgaver, aftaler og ansvarlighed for at skabe en god hverdag for alle elever i MG. Herudover er der mulighed for præsentation af klasseprojekter og andre spændende indslag.
Lejrskolen er en af skolens vigtige tilbagevendende traditioner. Eleverne udvikler deres selvstændighed, ansvarlighed, livsduelighed og sociale kompetencer, når fællesskabet skal fungere med praktiske gøremål og rutiner sammen med værksteder, fri leg og hygge.
Lejrskolen forbereder eleverne, så de bliver bedre rustet til Lilleskolens fremtidige rejseaktiviteter. I fire dage rejser eleverne væk fra deres vante hverdag med tv, mobil, computer, fritidsaktiviteter og familie. Eleverne vil opleve, at deres verden udvider sig i trygge rammer med børn og voksne, som de kender godt.
Vi er almindeligvis på lejrskole i uge 37. Vi skifter mellem at tage af sted afdelingsvis og alle klasser fra børnehaveklasse til 7. klasse.
MG’s lejrskole tager ofte udgangspunkt i relevant tema i tilknytning til lejrskolens placering. Det kan være havnen, en særlig natur eller forskellen på by og land.