Undervisningen stiler mod folkeskolens afgangsprøve efter 9. klasse med henblik på at fortsætte i gymnasiet, HF, erhvervsuddannelse eller anden ungdomsuddannelse.
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i Undervisningsministeriets Fælles Mål og de generelle lovmæssige krav i sammenhæng med elevernes og lærernes ideer og ønsker. På baggrund af en løbende evaluering og samtale med klassen og den enkelte elev planlægger vi undervisningen, så den tilgodeser alle bedst muligt.
Vi fokuserer fortsat på at bevare og udvikle Østerbro Lilleskoles egne pædagogiske idealer og værdier i et fornuftigt samspil med de krav og rammer, der stilles udefra.
Evaluering på Østerbro Lilleskole
På Østerbro Lilleskole har vi fokus på udvikling af det hele menneske i fællesskabet. Vi evaluerer løbende den enkelte elevs udvikling – fagligt, personligt og socialt – ligesom vi har fokus på og evaluerer den enkelte klasses fællesskab.
Evalueringen foregår i lærerteamet, på elevgennemgange, forældremøder og til skolehjemsamtaler.
Vi følger undervisningsministeriets krav om standpunktskarakterer. Der gives standpunktskarakterer to gange årligt i 8. og 9. klasse i alle de fag, som afsluttes med folkeskolens afgangsprøver.
Ud over de af ministeriets fastsatte krav gives der på Østerbro Lilleskole karakterer ved:
Alle karakterer ledsages af skriftlig og/eller mundtlig respons, hvor der udover fokus på elevens faglige præstation er fokus på elevens faglige udvikling og fortsatte lyst til at lære og dygtiggøre sig i skolens samlede liv. I øveprojektopgaven til 9. klasseprojektopgaven gives altid både skriftlig respons og karakter.
I 7. og første halvdel af 8. klasse får eleverne ikke karakterer, men lærerne vurderer elevernes præstationer i forhold til karakterskalaens formuleringsmæssige indhold. Der er dermed fokus på at formidle respons til opgavers indholdsmæssige krav og ikke respons i form af et tal/en karakter. Skriftlig og mundtlig evaluering af elevernes faglige præstationer i 7. og første halvdel af 8. klasse danner på denne måde en naturlig overgang til terminsprøven i november i 8. klasse, hvor eleverne får deres første karakter.
Forud for første karaktergivning har klasselæreren sammen med klassen talt om at få karakterer, og eleverne har fået gennemgået 7-trinskarakterskalaen for at forstå, hvad de enkelte karakterer dækker over angående niveau og ordlyd.
Klasselæreren har også gennemgået kriterier for afgivelse af standpunktskarakterer, og de enkelte faglærere har inden terminsprøverne gennemgået vurderingskriterierne for de enkelte fags prøver.
I forbindelse med karaktergivningen i 8. klasse modtager eleverne et brev, hvor lærerne forbereder eleverne i at blive vurderet med en karakter.
Derudover bliver elever og forældre orienteret om opstarten på karaktergivning, retningslinjer for afgivelse af karakterer samt ordlyden bag karakterskalaen.