Ældstegruppen – ÆG – 7. til 9. klasse holder til i skolens nyeste bygning fra 2020.
Ældstegruppeteamet består af seks lærere, som sammen står for undervisningen i hele udskolingens fagpakke og har det fælles ansvar for alle elevers trivsel.
Vi lægger stor vægt på, at eleverne i ÆG får mulighed for at udvikle selvstændighed og være medskabere af et miljø, der er præget af fælles ansvar for hinanden i hverdagen og i undervisningen.
I ÆG tilstræber vi, at eleverne så vidt muligt involverer sig i beslutninger og andre forhold, som er betydningsfulde for deres hverdag. Vi holder husmøde en gang om ugen, hvor lærere og elever fra ældstegruppens klasser deltager.
I ældstegruppen tilbyder vi undervisning i alle folkeskolens prøvefag. Fagene er tilrettelagt som klasse- og holdundervisning, som leder frem til slutmålene og afgangseksamen for folkeskolens 9. klasse. I ældstegruppen tilbyder vi undervisning i det obligatoriske valgfag billedkunst, som afsluttes med folkeskolens afgangsprøve efter 8. klasse.
Ydermere udbyder vi undervisning i praktisk-musiske fag (PM) på tværs af klasserne i ældstegruppen.
I ældstegruppen er der fokus på tværfaglig og projektorienteret undervisning. Vi har fx valgt at fagene historie, kristendomskundskab og samfundsfag samlæses i en fælles timepulje. Det samme gælder for fysik/kemi, biologi og geografi.
Som udgangspunkt foregår undervisningen klasseopdelt, men også i Ældstegruppen ønsker vi at give plads til undervisning i hold på tværs af klasserne. Derfor samarbejder lærerne i udvalgte fag om undervisningen med mulighed for at opdele eleverne i forskellige grupperinger. Vi ønsker dermed at give eleverne mulighed for at modtage netop den undervisning, der passer til dem, dele deres viden i et andet fællesskab end egne klasser og støtte de sociale bånd på tværs af klasserne.
I løbet af året veksler vi mellem almindelige skemauger og projektuger, hvor skemaet brydes op, og vi arbejder på tværs af klasserne.
I projektugerne kan indholdet være kreative praktisk-musiske fag som i det årlige teaterprojekt. I andre projektuger er det den humanistiske eller naturvidenskabelige blok, der danner rammen om spændende tværfaglige forløb.
Mens 7. klasse stadig er en del af skolens årlige lejrskoler, er lejrskolen i 8. og 9. klasse erstattet af en udenlandstur til Berlin for 8. klasse og en europæisk destination valgt af eleverne selv for 9. klasse.
Udenlandsturene giver både mulighed for sproglige og kulturelle erfaringer, og vi tilstræber, at rejserne bliver inddraget i årets undervisning.
Rejserne skaber en unik mulighed for at styrke det sociale fællesskab i klassen.